Thursday, April 20, 2006

Ilman kena Chicken Pox

Malam tadi kami buat meeting AJK Kelab wanita TS kat umah aku. TS is stand for Taman Sutera. Meeting bermula jam 8.30 malam dan berakhir pada jam 11.30 malam. Kehadiran walaupun tak berapa memberangsangkan sebab kebanyakan AJK tak dilepas kan oleh sang suami dan anak-anak kecik. Maklum la meeting malam tergempar sebab projek bowling kami nak on awal bulan depan. Kehadiran shima, ruby, azima, shima 2, Fifah dan aku. Boleh panggil kelab ke sebab kami belum register. Kira cam meeting kumpulan lah. Agenda utama kami ialah nak buat bowling tournament yang akan di incharge oleh aku dan juga sukaneka serta mini karnival sure gempak Taman Sutera. Selepas berbrain storming dekat 3 jam kami pun dapat kata sepakat mini karnival akan diadakan insyaALLAH pada awal bulan Ogos. Plan dan agenda memang banyak kerja pun banyak. Harap2 ahli2 lain beri kerjasama padu pada kami para AJK. Aku plak kononnya nak buat mee basah untuk makan time meeting tu. Bahan2 semua dah siap sedia kat dapur tunggu diorang datang aje baru aku nak tumis sebab tak tahu berapa ramai yang hadir. Kalau ikut AJK kami ada 16 orang semuanya termasuk ketua setiap lorong. Last2 bila shima sampai dia tapau tandoori chicken dengan roti nan. Ruby plak sampai dia bawak bebola tahu. Yang nak meetingnya bertujuh makanan tu dah banyak so depa kata tak payah masak mee. Jadi aku buat air teh aje lah.



Dua hari lepas Ilman start demam-demam. Badan dia pun dah dedau aje. Semalam plak dia dah start muntah-muntah dan sesekali kena cirit birit. Aku pun tak tahulah nak kata taska Ilman tu tak bersih ke apa tapi nampaknya dari luar macam bersih. Anak aku selalu aje kena cirit birit dan muntah2. Aku ingat sejak masuk taska dah 3-4 kali anak aku kena CB dan muntah2 ni. Masa weekend tu elok aje anak bujang aku tu beraktif-aktifan kat umah…bila balik sekolah hari Isnin badan dah dedau…semalam maghrib lepas hunny bersihkan Ilman lepas melabur hunny datang tunjukkan punggung Ilman pada aku.. “Tengok ni, chicken pox kot” kata hunny pada aku.Mulanya aku tak nampak spot2 kat leher dan belakang badan yang berair so aku katalah bukan kot allergy ke..pastu bila nampak yang kat leher tu siap dah ada mata memang sah lah ni anak aku kena chicken pox.dah banyak dah bintik2 merah besar dan berair kat keliling punggung, pinggang dan belakang. Berjangkit kat siapa lah pulak Ilman ni. Sekarang ni memang musim sebab masa hi Tea last week anak shima si tasya pun tengah kena CP penuh muka dengan badan, pastu anak Ita pun kena jugak. Aku takut depa berjangkit aje lah sebab anak ita memang satu taska dengan Ilman. Hmm jangan berjangkit kat deena pulak sudah.Tapi anak dara tu pagi tadi dah dok merengek badan gatal-gatal pulak. Aku memang tak leh cuti hari ni sebab pagi ni aku ada project meeting. Kesian tengok adik man yang demam layu aje masa aku dok tukarkan diapers dia pagi tadi. Addy lah yang terpaksa cuti gamaknya. Tapi tak tau aku hubby cuti ke tak belum call lagi. Akujust kata kat hunny “Yang awak cuba hantar dulu kat taska suh depa kuarantin kat bilik bawah tu, kalau depa tak setuju awak cuti lah” . Hunny as usual diam aje bila aku cakap camtu. Jenuh nak jaga CP ni..pastu bukan boleh baik cepat plak tu….balik nanti nak kena beli kemenyan dan air kelapa.


Kat kampung kalau kena CP memang kitaorang diasapkan dengan kemenyan dan diberi minum air kelapa. So lepas minum air kelapa tu nanti CP tu semua akan keluar seluruh badan. Asap tu nak bagi air tu kering cepat. Itu aje. Aku pun seumur hidup memang tak pernah lagi kena CP dengan sakit mata. Tu yang dok berjaga-jaga tu pasal kalau CP ni mau dapat MC seminggu dua lah jawabnya. Yang tak tahan tu nanti black spot tu nak hilang memang memakan masa yang lama sangat.Semoga Ilman cepat sembuh..kalau teruk lepas ni memang mama kena gilir2 cuti lah dengan addy jawabnya.Kesian anak mama...
note:sambil2 tu bagilah komen kat N3 sebelum ni samada korang nak join gathering atau tak...sebab nak kira gak berapa reamai yang sudi nak datang :)

19 comments:

aNIe said...

Anak akak Fareez hari ni pun cuti sekolah...sebab dari semalam cirit birit...tapi tak lah muntah. Sejak sekolah ni rasa-rasanya dah 2 kali dia kene cirit birit...tapi akak tak beranilah cakap aper2 sebab kita tak tau mungkin musimnya kot...

Anak2 kalau kene CP ni memang banyak ragamnya...merengek aje tak habis2...dah tu bukan senang nak baik ambil masa lebih seminggu ....

kaezrin said...

akak..efi kena CP ok ajer..actuallly CP buleh ajer mandi no hal..yg tak buleh is campak...

gi kedai sensei..beli batu kawi yg kaler merah2 tuh..asah kat belakang lesung and sapu..cepat ajer baik..

time efi dulu in 5 days sume hilang...but kena make sure sume kuar baru lah dier tak akan kena and all..

mcm efi kena time 8 mos tau..tak sempat amik chicken pox jap kalau amik insya allah tajk kena..

dr bagi 3 jenis ubat..ader satu tuh ubat kaler biru...pahit amats./pill..kena cairkan ..elin cairkan dlm sudu kecik tuh pahit suh efi telan..kesian...sbb ubat tuh nak bagi sume cp tuh kuar..mmg kuar habis2an...kesian..tapi baik cepat...

Anonymous said...

wah! aktif btul Ks ber'clubbing'. lagi baik daripada clubbing kat disco. mudah2an ilman cepat sembuh. orang kata demam campak jangan dimandikan. kulit lecur.. iya la kot!

Ayu Mohamad said...

Zirap,
laaaaaaaaaaaaaaa shiannya dik man.. hmmm pasnih deena le pulak.. jgnkan budak kecik aku yg kene masa dah keje arituh pon menyeksakan. pas aku kene atan plak pastu abah aku.. pening mak pala mak aku nak jaga pesakit dewasa hehehehe...

harap2 dik man cepat sembuh and deena tak kene

WRA said...

anak2 akak belum pernah kena lagi chicken pox ni...tu la dok terpikir gak, kalau terkena camana agaknya nanti....at least dah ada beberapa petua kat sini, boleh masuk buku nota nih hehehehe...

akak semalam pun kena cirit-bitit gak....lembik satu badan :D

Kopi Suam said...

Kak lady,
tu lah tak berani gak nak kata mungkin musim sekarang ni musim CB kot sebab cuaca pun tak berapa nak menentu time panas..memang panas sangat time hujan memang lebat sangat.

Elin,
Apa beza campak dengan chicken pox...aritu deena kena campak pasir ruam2 merah seluruh badan halus2...itu tak leh mandi ke..Ilman dah ambik dah jap chicken pox ni masa setahun hari tu tapi apasal kena jugak ekk...balik nanti akak singgah beli batu kawi tu..hmm nak kena hantar dua2 tu balik kampung sebab minggu depan mama dia kursus...so tak de orang jaga..

Nizam,
beter aku aktif clubbing macam ni...dapat tambah kawan ramai...pastu dekat2 ngan umah aje.


Ayu,
aku tak pernah kena so aku tak tau rasanya macam mana. Sian anak aku meragam aje kerjanya...dah le cirit birit plak tu


Kak wan,
saya pernah kena CB 4 hari berturut2 berat saya turun 3 kilo...heehh mcm best aje bunyiknyer senang kalau ambik diet CB ni untuk kurus..paling tak best saya kena CB masa bercuti kat Bandaung...spoil semua mood nak berjalan...iyelah tak larat melepek habis


Moon® ,
itulah moon bersabar lah ni..harap2 lepas ni tak de lah apa-apa lagi kan...dulu jenuh dah dengan HFM deena pasni adik man plak.memang tak leh bagi makan kicap jawabnya..kicap tu feveret adik man makan ngan telur

kasutVINCCI said...

alaaa..kesian nyer adik man kena chicken pox.;(.Moga cepat sembuh.

NONIE AZIZ said...

La siannya...tapi betui petua yang hang dapat tu bagi minum ayaq nyok...bagi dia keluaq semua campak tu!!

zino said...

CP ni kalau dah kena sorang akan berjangkit dengan yg lain.. dulu masa alang kena CP satu rumah kena kecuali zino.. lepas sorang sorang zino kena urus termasuk mem..

Kopi Suam said...

KV,
Ahahh kesian esok mama nya terpaksalah bercuti dua hari sebelum poskan adik man dan deena balik kampung...

MR,
balik ni terus singgah beli air kelapa muda untuk Ilman

Zino,
itu yang paling dirisaukan takut berjangkit pada si kakak pulak nanti

Kaklong Syikin said...

so far, anak2 saya belum sorang pun kena CP ni...

blh tak saya bagitau awal2 tak dpt pegi, tpi last minit nanti dpt pg then baru saya call? blh tak?

Anonymous said...

anak saya dah kena chicken pox. dpt pulak dia tak nak pakai calamine lotion, bagi soothing effect utk elakkan gatal2.. rasanya kalau kat m'sia ada mcm2 ubat traditional, nak hilangkan scars etc. Dan blh dpt air kelapa muda yg real lagi. Kat sini saya beli yg dlm can dan kotak. Alhamdulillah, satu hari tu keluar semua, dan dlm masa 5 hari hilang dah, dan tak de scars kat muka langsung2, cuma kat badan je, org kata tu ibu dia, yg paling besar, dan dia dah garu sgt2. Alhamdulillah tak infections. Sbbnyer bila gatal budak2 tend to garu2, jadi blh infected, tu yg bahayanyer... in my case, since anak refused utk pakai calamine lotion, agaknyer sbb rasa sejuk kot, dan masa tu winter, dan dia pulak demam, jadi, minta dgn doc anti-hastimine... dan mmg kita mak dan pak dia, tak tidur mlm lah, nak jaga dia... take care. Zira tak pernah kena lagi? semoga Allah berikan ketabahan utk jaga anak2 yg kena CP. jangkitan dari satu org ke satu org kadang2 blh ambil masa 2-3 minggu.

lempoyak said...

KS aku dah kena CP masa puasa lepas. Dia punya gatal jg ckp lah. Ikutkan org dulu2 mmg tak leh mandi tp mama pesan ngan aku soh mandi gak supaya panas kat dlm tu cpt kelua so CP tu pun cpt habis.

*Masa aku kena dulu tu asapkan ngan colok yg india semayang ye tu (yg ade bau jasmine lah, coklet lah) supaya tak gatal2.

*blk kg nanti ko cari daun bambu (ni mungkin ade kat kuil india) buat alas tido Ilman.

*kalo kena CP ni kat rmh jgn masak2 tau nanti kesian ilman, bdn dia cpt rasa gatal2.

aku penah dgr nenek cita penyakit ni pembawakan Datuk/sami kap lam ya nga.Tp tak tau betul ke tak.

tee said...

yes, air kelapa is de best solution... anak2 kite tak de yg pernah kena... alhamdulillah.

Sir Mute Key Chicks said...

gath kat mana ek?

Anonymous said...

masa sengkenit kena campak dulupun, kesian jugak..maklumla, budak kecik..kalau kata jgn garu pun, dia bukan paham..penug muka bintik2..bila jumpa org, semua pakat2 lari..nak tak nak, aku kena hantar dia balik kampung...seminggu jek kena, terus baik...nasib la takde parut yang kekal kat dia...

blackpurple @ jowopinter said...

Masa adik kena chic pox dulu, macam-macam petuanya. Air kelapa muda biasa la... daun pokok nim (melia indica) tu jugak..

Gathering tu confirm ke?

Anonymous said...

KS harus meng'link' N3 gath pada setiap N3. bagi memastikan mendapat sambutan yang menggalakkan dari blogger. sekadar mencadangkan. blogger! gathering belum ada tarikh! bila??

Kopi Suam said...

Balik kerja singgah kedai singseh cari batu Kawi yang Elin kata tu tapi 3 kedai ubat cina tak tahu batu tu batu apa...KS terpaksa bercuti hari Jumaat dan Sabtu bergilir dengan Hunny. Sekarang Ilman dan Deena dah kena post balik kampung heehh...kami honeymoon lah plak...heeh hehh

Petang khamis dan pagi Jumaat tu KS mandikan Ilman dengan air daun Bambu (also known as pokok nim..)pastu sapu calmine lotion sepenuh2nya pada badan Ilman...si bujang ni kita bagi dia minum air kelapa muda lekas di luekkan nya. Bagi ubat tahan gatal pun sama..

Alhamdulillah dua hari tu memang dah keluar banyak..penuh belakang muka bont** dan ibunya bukan main besar kat tengah belakang.

Memang orang kata CP ni come from India...hantu dari tok nenek diorang that's why depa banyak tanam pokok bambu kat umah atau kat kuil

Yang palin tak tahan jaga Ilman masa malam Jumaat tu lah...rasanya KS memang tak tido langsung sebab Ilman asyik merengek...kejap nak tido atas katil kejap nak tido bawah kat tilam...uiishhh memang jaga anak kena CP kena banyak bersabar tak boleh marah2 semua benda tak kena. Alhamdulillah KS dapat laluinya dengan berkeliber serta tenang dan ok sebab hunny tolong sekali. Ilman nangis hunny dukung bawak turun naik bawah...kesian addy kena buli ngan adik man :)

Nanti KS linkkan page gathering dlm setiap entry