Friday, July 20, 2007

Selawat Tafrijiah

Something about me that you should know is, I love to tibai that small2 packet butter kalau makan kat hotel. Buat bekal masa kat bilik atau buat bekal sendiri untuk bawa balik. Kalau kat bilik hotel sabun syampoo conditioner yang diorang letak kat bilik memang tak bersisa. Dulu masa bujang I have a hobby kumpul all the bottle2 syampoo yang cute miut tu memang banyak my collection bottle tu. What I did was kosongkan isinya then masukkan air warna warni dalam botol-botol kecik tu bila disusun memang cantik sangat. Plus masa tu haizel my best fren yang pilot tu memang rajin melayan kehendak aku. So everytime dia fly he will collect the bottle for me. Now mana ada masa nak layan benda tu semua plus sekarang dah tak banyak outsatation plus jumpa haizal pun setengah tahun lom tentu sekali. Dulu aku selalu kirim dia beli magnetic fridge sampai sekarang benda tu dia dok simpan plus majalah smocking yang aku kirim dia beli kat Ausralia dia kata dah sumbat dalam store. Heehhh lama tul tak jumpa kau pakcik.

So yesterday I managed to tibai a few pack butter kecik2 tu heeh buat kerja bukan sengsorang adalah bebudak ni yang sporting tolong ambikkan. So semalam after office singgah econsave beli barang dalam dok fikir nak masak apa untuk bawa ke kelas. Plan asal nak buat maroni goreng iyelah untuk dijamu pada kawan2 yang mengaji sekali. Fikir punya fikir hmm oklah tak jadi last2 buat cekodok sayur plus daging cincang plus udang and plus bilis senang sikit. Meriah cekodok aku. So shopping le barang dapur sikit sempat tangkap toast’em gardenia yang apricot raisin tu. Roti tu kalau aku mengadap kosong camtu pun boleh habis satu pek tu. Sedar tak sedar menguyah tapi semalam memang tak tahan nak makan dengan butter yang cute2 ittew. Pulun sungguh. Memang sodap. Pagi ni balance roti tu bawak gi opis plus butter yang cute itu…heehhh kejap-kejap mengunyah. Non stop selagi tak habis roti tu selagi tu lah mengunyah aje kerjanya sampai kenyang makan roti untuk breakfast.

Malam tadi ntah camner agaknya kak wan pun bawak cekodok sayur jugak (ada chemistry kata kak wan but kak wan versi pedas sebab letak cili potong. Maka lepas kelas kendurilah kami dengan 2 types of cekodok sayur plus pencuci mulut kak wan buat custard with lemon….sodap…

Kelas malam tadi kami belajar tentang kelebihan solat tafrijiyah. Kalau ada hayat yang besar perkara2 yang mustahil kita rasa untuk kita capai amalkanlah membaca solat tafrijiyah ni setiap kali selepas solat. Ada peraturan dan jumlah yang ditetapkan. Antaranya baca sebanyak 313 kali sama jumlah dengan jumlah ahli badar dan jumlah nabi dan berhajatlah. InsyaALLAH permohonan kita dimakbulkan ALLAH. Jika berhajat sesuatu yang diluar jangkauan permikiran kita yang mana hati orang lain tidak pernah terlintas tentang perkara tu mungkin boleh berlaku bacalah sebanyak 4444 selama lapan hari setiap kali selepas solat. Juga kalau kita nak ellakkan rumah kita dari ditimpa bencana atau dimasuki pencuri maka beramallah dengan membaca solat ini Solatnya berbnyi begini ni aku translet dalam tulisan jawi tau ikut yang aku hafal. Mungkin salah seelok2ya korang referlah pada bahasa arab yang betul.

Allahummassoli solatan kamilah. Wassalli sallaman tamma. A’la saiyidina muhammadinillazi tanhalu bihil u’kad. Watanfarijul bihilkurob. Wayukda bihil hawaij. Watunalu bihirroghaib. Wahusnu hawatim. Wayustaskal biyajhihil karim. Waa’la alihi wasohbihi fiikullilamhatim wanafasin a’dadi kulli mak’lumillakh.

Semoga kita semua mendapat manfaat dengan mangamalkan selawat Tafrijiah ini. Amin.

Note: Thanks to Puan LimauNipis yang sudi membeli thai silk 2 pasang (semoga selamat bersalin yek) and also Pn Zana yang membeli 4 pasang kain. Lepas ni semua kain2 terbaru akan disumbat di http://arkedcyber.blogspot.com berdoalah supaya arked saya akan kerap dikemaskini dengan desing kain yang terbaru dan tercantik. Amin

till then

7 comments:

NBK466 said...

Thanks diatas ilmu yg dikongi...

zino said...

zino pun banyak koleksi bekas kecik2 dari hotel ni.. hehe.. kita buat pertukaran nak hehe

Mak Su said...

terima kasih kongsi info

NONIE AZIZ said...

hahaha...aku ada terbekenan kain tanah krim yang ko jual tu....nanti aku bincang ngan baba kalau dia setuju nanti aku konpomkan ngan ko..kain cotton utk bebudak ko ada jual tak?

Anonymous said...

Assalamu'alaikum

Susah betul nak cari selawat tafijiah jawi punya version.

La ni kalau u dapat post kan jawi nya..pasal lai sebutan kalau pakai rumi ni

Sekian :)

ps for example..u type "wayukda bihil hawaij" bukan sepatutnya "wayukdho.." ?

Anonymous said...

cube carik ayat jawi selawat ni di web harun din. ade sekali selawat syifa'. selawat2 ni jugak buleh digunekan untuk mintak sembuh insyaAllah.semoge mendapat hidayah dan redha.

Anonymous said...

salam....maaf...saya cuma nak bagitahu...anda ada tersalah bacaan dan tertindggal ayat di dalam selawat tafrijiyah..."watukda (bukan wayukda) bihil hawaij...............wayustaskal ghamamu biwajhihil karim.