Tuesday, July 07, 2009

pengat durian dan ibu mengandung

RESEPI Pengat Durian

Untuk Ezzah amik ni resepi pengat durian. Ni ikutlah brp banyak ko nak masak ok..

kalau 4 biji durian
santan 2 biji kelapa - perah santan pekat2 ok..takmo cair dalam setengah periuk lebih kurang
gula melaka seketul
gula merah 4 sudu
Gula pasir secukup rasa - kalau suka manis letak lebih
garam halus secubit rasa - untuk melemakkan rasa pengat itu
Daun pandan 2 helai


cara memasak
Perah kelapa dulu -
panaskan santan - api jgn kuat sangat
masukkan seketul gula melaka - akan cair bila santan dah panas
masukkan gula pasir secukup rasa - ikut tahap kemanisan
masukkan gula merah - ikut tahap warna coklat yang mcm mana ko suka
kacau bagi sebati dan Didihkan
Masukkan daun pandan
Masukkan durian
Kacau semua sampai lah bahan2 gula tadi sebati
masukkan secubit garam
rasa....
didihkan...

Sediakan roti celup2 makan...
kalau letak dalam fridge lagi sedap....peeehhhh

Itu sahaja...sonang yo kan

Selamat mencuba...




Kisah seorang ibu mengandung yang teringin nak makan pengat duriaaaannn....
Kasihan sungguh melihat ibu takut dia kempunannnn....
(baca gaya2 iklan ubat batuk cap ibu dan anak)




Anak buah aku kat opis yang pregnant 7 bulan teringin nak makan pengat durian tapi tak tahu memasaknya.. So aku pun kata tak apalah esok aku bawak kan. Petang semalam aku singgah kedai beli kelapa dua biji, gula melaka, gula merah dan memang kebetulan aku ada 4 biji durian yang aku baru beli dah siap2 kupas kulit dok letak dalam 2 biji tupperware dalam fridge. So sesekali bila2 teringin aku buka aje tupperware tu and ngap.




So aktiviti memasak pengat pun bermulalah petang semalam...tak susah sgt pun kan...satu periuk penuh maka malam tadi dapat le aku bawak satu bekas ais krim gi kelas...dapat jugak ustazah and geng kelas merasa...sempat juga jamahkan pada Ruby yang bertembung masa kat kedai. Jiran dah bertanya kenalah hantar sikit satu mangkuk kecik...jamah. Anak-anak memang suka pun kecuali cik abe...bau pun tak mau...




Dan setengah piuk lagi setelah aku panaskan pagi tadi aku bawak gi opis...dah pagi ni kami kenduri kendara di sky garden bersama roti...kalau ada pulut lagi sodap..alhamdulillah licin...semua kata sedap....hehe hehehe




Bila buat pengat mesti teringat kat arek yang sangatlah suka dengan pengat yang aku masak sampai masa masa tu siap leh terkenang dan buat aku senyum2 kambing kat dapur...hahah hahahah...hena la..






Daaa...

5 comments:

Sya said...

Nyam nyam nyam kalau pekena ngan pulut lagik sedap kan.. kalau arwah mak kak sya dulu makan derian ngan nasi, santan n gula

Zareda Norman said...

sedapnya serawa deroyan.. kalau pekena ngan pulut lagi syurga kan...

PerantauSepi1306 said...

sodap tu mek.... cecah roti tak hengat doniaaa ooo

ezzah said...

zirap.. nk resepi.. anak terunaku ni nk makan ngan roti jala

Yusmi said...

Zirap, meleleh ayaq liuq....huhu