Wednesday, July 08, 2009

Jom memasak - mee kuah simple tapi sodaaaap

Saja nak bagi kau kagum kat aku Zai heehe hehehhehe..Zai ambik resepi aku ni..balik kerja nanti boleh buat untuk danish sebab deena dengan bobot memang makan sehingga licin pinggan...

Petang semalam aku teringin sangat nak makan mee kuah resepi mak...memang nak makan yang tu jugak takmo beli kat kedai sebab isskkhhh memang sedap sangat...yummmy....so balik kerja terus singgah kedai beli bahan2. Sonang aje memasaknya....jom...

Bahan2nya:

mee kuning satu bungkus
telur 2 biji
bawang putih seulas
bawang besar sebiji - potong mayang
I sudu cili mesin
daging
fish ball
fish cake
sawi
tomato
carrot
kicap
sos tiram
sos cili
garam
serbuk perasa




Mula2 tumis bawang putih sampai kuning then masukkan cili mesin satu sudu.
kalau nak masak untuk anak2 letak cili sikit aje lah...supaya tak pedas
tumis bagi cili garing then masukkan daging, bawang besar dan carrot.
Tumis lagi sampai daging dah agak empuk sikit then masukkan kicap, sesudu sos cili dan sos tiram secukup rasa. Tumis sat naik bau sket pastu masukkan air dan tunggu mendidih.




Make sure kuah banyak ala2 mee banjir.
So dah jadi kuah camni....tunggu mendidih dulu
Masukkan fish ball and fish cake
masukkan sawi yang bahagian batang dulu supaya empuk






Bila kuah dah mendidih basuh mee dan masukkan mee and tomato
Then bagi mendidih sekali lagi masukkan sawi
Then pecahkan telur
Tunggu semua bahan sebati dan didihkan untuk kali terakhir...

Rasalah kuahnya kot kurang garam ke masukkan garam dan serbuk perasa....
Ni pun dah kecur dah ni...yummy sedap weiii....


Dah siap dapat satu tupperware besar...makan anak beranak dan jemput muna datang makan sekali...memang licin tak bersisa.....memang kegemaran semua termasuk hunny bunny yang makan paling banyak.

Ini memang menu ringkas aku kalau kengkawan datang umah..ayu suka..kan ayu kan...ruby pun suka siap ambik respi...hmm aku selalu gak masak mee ni kalau geng2 datang terjengul.

Untuk ko tak de le zai..ko duduk puchong....lenkali kalau ko dtg umah aku leh aku masakkan untuk ko.

Ok..selamat mencuba..

4 comments:

Anonymous said...

akan ku cuba resepi mu itu..ahaks..ahaks..

ikan said...

zirap..
sungguh terliur...

y@tipruzz said...

hehe lebey kurang sama la resepi kite..except saya tak buh cili mesin takut pedas nnt idlan x suke. Saya buh tomato sos sama.

Cuba kak guna mee sanggul/spaghetti? lagi sedap rasanye tak rasa kapur mee kuning itewww

ezzah said...

makan time eh? akan ku try...