Thursday, July 21, 2011

Kisah cukai

Aku dah surat dari LHDN untuk submit semua resit2 yang diperlukan bagi taksiran cukai 2010. Jenuh tau tak korek sana korek sini sib baik aku ni jenis yang buat filing jugak bagi resit-resit yang penting. More or less semua resit yang depa request tu masih ada di dalam simpanan. Pehhh lega..


Semalam dan set an appointment dengan pegawai yang bertugas and harini kira nak mengadap nak buat taksiran bersama mereka dan kita lihat berapa riban yang masuk jala :). Kalau based on my personal taksiran aritu adalah lebih dalam 4K and baru-baru ni ada mintak cik ikan tolong check kan kat system kat system katanya ada lebihan dalam 5K...


Dalam kami dok sembang pasal income tax baru aku tahu tentang apa itu cp8. Sejak aku kerja memang aku tak pernah kena bayar pada lhdn. Every year memang kutip lebihan bayaran. Mungkin sebab kami ada pcb yang dipotong oleh company setiap bulan. Lagilah sekarang PCB (potongan cukai berjadual) dengan zakat sebulan potong RM600 lebih..hmm kalau kena tax lagi tak tau la nak kata.


Orait wish me luck with the kautim session with LHDN semoga urusan aku dipermudahkan pada hari ini. Amin...

2 comments:

ikan said...

Hahahah all the best! Hang ni a good tax payer la, simpan segala bala resit. Kena audit tu sbb claim pelepasan byk sgt, byk not in amount but jenis.
Aku dpt berapa percent ni?

Tukang Campak said...

opismate aku pun ramai yg kena panggil mengadap sbb claim byk item pelepasan, so itu org tax suda suspicious maa..

ikan, bukanke memang kena buat filing ke. Aku siap filing, potostat resit yg dh kusam2...ke org lhdn x kena panggil mengadap?? :P