Friday, July 22, 2011

Selesai hal cukai.

Semalam selesai le hal income tax aku. So lesson leart kepada kengkawan semua dan juga peringatan kepada diri aku sendirik. Bila time nak declare cukai tu baca dulu setiap clause yang diberikan dengan betul. Jika tidak dendanya ialah tambahan 45% dari jumlah pertambahan pendapatan yang dikena cukai jika terdapat dispute. So berhati-hati bila declare tu, kalau tak buta-buta aje kita kena sedekah 45% duit extra cukai pada gomen...marah ni pasal aku rasa rate tu terlalu tinggi...kalau 10% tu ok lah lagi.


As for my case ada beberapa perkara yang tak dapat perlepasan cukai.


1. pembelian rumah hanya dikira untuk sebuah rumah sahaja aku declare dua umah pasal aku beli dua umah last year. Itu pun rumah yang kita duduki bukan untuk disewa. As for my case I quote rambai sutera la..so instead of dapat 10k perlepasan aku hanya layak dapat 5k sahaja based on monthly installment yang telah dibuat. 5K lagi kena cukai huh huh


2. Medical check up - walaupun ada resit untuk blood test, cloestrol test and penyakit 3 serangkai it's not sufficient enough for them. They would ask for full blown medical check up yang harga ribu riban yang sekali ngan X-ray bagai. So tolak lagi 500 huh huh


3. Resit perubatan - kena lampirkan sekali surat pengesahan doctor. Setakat resit kenit 70-80 hengget bawak mak ayah gi klinik bila demam atau sakit tak diterima. Aku ingat yang ni applicable untuk perubatan sakit2 yang kritikal sahaja. Hmmm


Yang lain macam pembelian buku, peralatan sukan, langganan broadband semuanya diterima. On top of that sib baik aku bawak file aku semalam dalam dok discuss tu aku tunjukkan dividen esos dengan dividen unit trust yang kena tax. Esos 25% and unit trust dalam 18%. Yang tu depa ambik dan masukkan dalam pelepasan pendapatan bercukai...so kat situ dah cover RM600 banyak tu sib baik cargas tanya kalau tak rugi aku pasal depa tax boleh dah tax kita harus claim balik hak kita tu.


So this year pakat2 simpan sumer resit yek kengkawan. Plus resit2 diveden pendapat yang kome dapat tu simpan iskhh membantu banyak tu.


daa..buat masa ni tunggu surat revised from lhdn. Aku nak masuk e-filling nak buat recalculation kalau dah tolak itu ini rasanya dapat lah kot lebih dalam 2K lebih...

No comments: