Monday, November 26, 2007

Dah bayar hutang - Balik kampung


Sekadar renungan dan peringatan bersama:
Langsaikan lah hutang piutang sebelum kita menghembuskan nafas terakhir. Jangan sampai hutang memburu di kala jasad sudah terkubur kaku. Tak tahu lah macam mana keadaan orang yang di dalam sana disoal selagi hutang tak dilangsaikan.Tak tahu lah bahagian kita pula nanti bagaimana.


Aku balik kampong dengan anak-anak weekend baru ni. Tak pe laaa lama-lama sket berjauhan ngan cik abang baru le syok. (betul tak mesti ada yang setuju). Actually lagi lama lagi bagus sebab bila lama tak jumpa baru le teringat dan rindu. Lumrah manusia bila kat depan mata memang kita kurang appreciate asyik ada aje benda yang tak kena asyik aje perang dingin kalau tak de sebab pun bleh jadi gaduh jugak bila dah hilang dari pandangan baru kita dok kata iskhh kalau hubby ada kan bagus (ini antara dialog2 bila pening kepala melayan kerenah anak). Cth aje ni :) orang lain punya dialog bukan aku.

Sepanjang berada di kampong tak banyak sangat aktiviti yang dijalankan selain dari ronda2 di pantai itu biasalah acara wajib sebab kat jeti Motel tanjung Kling tu boleh dapat tgk perbagai structure ganjil dan sebesar raksaka yang dibawa masuk oleh KNM. Masa kami balik baru ni another capsul sebesar raksana berwarna hitam baru aje landing 4 bijik. I used to call it telur diansour untuk tangki minyak petronas. Macam-macam bentuk dan pelik2 belaka.

Then attend wedding di umah saudara di Telok Gong. Biasalah cuti sekolah ni memang banyak sangat jemputan kahwin. Then gi shopping dengan mak dan ayah di tesco. Selebihnyqa aku ronda2 di kebun aku yang semakin semak plus banyak plak pisang yang masak serentak sampai tak termakan2 dibuatnya.

Ronda sana ronda sini masih tercari-cari kedai untuk future business. Ada kedai harga yang mcm ok tapi lokasi jauh sikit plak tu. Idea ayah untuk bukak mini market kat tanah aku tu macam cun jugak. Hmm but tengah fikir2 lagi ni. Buat masa ni kedai runcit atau mini market memang conquer by cha ya nun alif. Plus mak kata mak ada apply satu kedai yang akan dibangunkan depan umah pek tam. Yang tu memang betul2 depan main road. Kalau business kedai makan kat situ memang kencang jugak sebab memang laluan utama kereta dan juga budak2 sekolah plus memang belum ada saingan. Aku kalau cha alif but memang plan nak buat business full time laaa…larat le kerja makan gaji camni sampai tua. Pengsan. Btw pak long ada tanah kosong di pantai puteri. Lokasi memang strategic tapi masih tak tahu apa business yang sesuai nak bukak kat situ. Roti john maklang memang laku kalau bukak kat situ..iskhh kalau ikut plan memang tak muat2 list. Nanti le aku cuba usul kat mak pasal RJ puan Zainab memang lain dari yang lain.

Kat sini dapat lagi satu berita terkezut. Sorang lagi anak buah Is nak blah dari sini. Bayangkan makcik tu dulu ada 7 anak buah bawah dia yang buat ABAP programming sampai sekarang tak sampai 6 bulan 6 dah cabut tinggal sorang terkonteng2 dengan dia last2 yang sorang ni pun rupanya dah submit surat resign pada boss. Apa-apa pun mai akak ucapkan good luck and all the best pada Mai. Is kau pun tunggu apa lagi cha alif but aje la…heeh heehh hehh Cyberjaya sudah menanti isk…gaji triple bagai tak kan le nak bertekek lagi kot..iskhhh menghasut plak aku ni....





Rasa dah mcm tak de kesinambungan aje entry hari ni..


till then

1 comment:

Mak Su said...

baguslah idea nak berbisnes tu... share share ler cerita... boleh mak su ambil buat sumber inspirasi