Monday, November 17, 2008

Deena & Ilman Menonton wayang



Kali terakhir aku tengok wayang was with hubby 5 tahun dulu….lepas tu memang tak pernah jejak panggung sebab memang tak berapa minat sangat pun. Kalau aku lebih rela menghabiskan duit bermain bowling dari tgk wayang ni. Tapi semalam kami bawa anak-anak pergi tengok wayang di The Mines. Hehh heeh tetiba tergedik aje nak ajak anak-anak lagipun dah lama sangat tak masuk panggung plus dah dua minggu kami tak plan keluar ke mana-mana plus kesian kat anak-anak yang masih belum dapat hadiah untuk pencapaian mereka kat sekolah. saja nak bersantai2 dan beraktiviti sekeluarga. I guess hadiah untuk diorang is either A famosa resort atau sunway lagoon but not decided yet.


So movie yang kami tonton was Madagascar 2 Escape Africa. Ceritanya memang lah cute sangat. Cuma yang tak cutenya dah separuh nak akhir cerita tu cam biasa and cam dah diduga bobot buat drama dalam panggung tu..drama menangis…anak orang lain pun buat drama jugak tapi drama diorang was berlari2 dalam panggung yang separuh penuh..anak aku,.dengan suara speaker menangis sebab berebut handphone addynya. Heeh hehh so aku maintain dalam panggung ngan deena menghabiskan baki ½ jam lagi cerita while hunny keluar melayan keranah anak bujangnya.


Keseluruhan cerita memang seronok ditonton dengan anak-anak. I mean di awal cerita bobot terkekek ketawa melihat character kartun yang comel, kiut miut and untuk pengalaman pertama ni kira oklah untuk budak berdua tu. Malam masa aku tengah lipat baju budak yang buat drama tu tanya..”mama bila lagi kita nak tengok wayang”. Masa mak telefon malam tadi pun sibuk cakap kat mak ”adik, kakak, ngan mama ngan addy gi tengok wayang”. Pastu mak kata kenapa adik tak ajak mak. Bobot jawab nanti mak datang adik ajak lah...mak tanya ”nak tengok cerita apa yang best”.bobot kata ”cicak man”. Preview cicak man tu memang dahsyat sampai budak kenet tu pun boleh ingat..heeh heeh


Aku masa kecik tak berkesempatan beraktiviti macam ni..diluar kemampuan masa tu kan plus zaman kami kalau pergi tengok wayang tu mcm something aje. Wayang was something yang dianggap negative masa zaman aku. Even masa sekolah menengah kalau dapat pergi tengok wayang dengan kawan2 tu mcm dah gah sangat. Memang aku bukan kaki wayang sekali adalah...Seingat aku first movie yang aku tengok was translated as banjingan neraka dengan abang zul, kak ju and busu...masa tu aku tingkatan satu kot...budak kampung le katakan. Then ada a few movie aku tengok dengan muna, haizel...Mission Imposible..then tengok dengan hunny..wah boleh dibilang berapa kali aje.


Wayang boleh jadi positive kalau kena caranya kan..cthnya menonton bersama ahli keluarga...cerita yang kita nak tgk tu pun kenalah sesuai jugak. Semalam memang ramai parents yang bawak anak2 sebaya deena and ilman...atau yang sekolah rendah menonton wayang...which is for me memanglah very positive.
till then

7 comments:

Zareda Norman said...

Zar pun suka pergi The Mines, selain bes banyak kedai, harga reasonable dan tak ada adegan pelik pelik sangat macam kat KLCC atau shopping mall kat jalan pantai tu hapa plak nama dia lupa ler..

Alamanda pun bes

rudy bluehikari said...

rasa nak bawak sicilik tgk madagascar tapik tuhla...takut dia meragammmm...

zino said...

ingat esok nak bawa hazwan pegi tengok.. semantara masih bercuti ni..

cikdinz said...

nak bawak anak-anak pergi nonton rabu nnt.mesti best kan citer tu...

Anonymous said...

Zira , weekend ari tu pun bwk budak-budak tgk Madagascar 2 kat Cinelesure (betul ke spelling...)kat Damansara. Aisha pun buat drama jugak , berbaring atas lantai.. alasan nya " Aisha ngantuk"..hehe .. Kids...

edrina said...

wahahahaa..sama la kiter..aku pun bawak anak tgk citer neh sabtu ari tu..

Anonymous said...

memang le klu anak2 ok dlm study, kena ada ganjaran. so kita as parents, feel proud. anak2ku, ok gak le..esp. yg boy, adik std 1, sek. agama ngan sek. keb. no. 1 in class, tp plg ok coz dpt no. 2 from 303 students std. 1. kakak, std. 3, no. 3 in her class, ada improvement gak, dpt naik 1 class . most important things, parents kena pantau je. rindu nk mkn sambal 'jambi' ek?????... ani