Friday, November 14, 2008

Report Card



Semalam Deena dan Ilman membawa pulang report kad dan juga semua buku2 yang digunakan sepanjang pembelajaran untuk tahun 2008. Sampai rumah aku belek satu persatu report kad dan kertas jawapan exam mereka. Irdeena mendapat no 2 daripada 32 orang pelajar and Ilman mendapat no 5 daripada 8 orang pelajar. Tahniah dan syabas kepada anak2 mama yang cerdik. This year is like penebusan semula buat Irdeena sebab last year dia dapat no 4 dengan result math yang teruk. This time kalah 2 markah aje dengan Anis (no 1) and she got 92 for her math. Tapi according to cikgu Siti deena buat exam habis cepat cuma bila dah siap tu dia tak semak semula. Apa-apa pun kakak suka sangat lah sebab tahun ni dapat hadiah (no 1-3).


Bezanya bobot yang cepat sgt bosan bila diajar. Walaupun dapat no 5 tapi ada subjek yang agak lemah iaitu math yang hanya dapat 45 markah sahaja. Subjek lain semuanya ok specially seni (he is very creative) sebab aku check paper seni dia cantik banget dia buat tampalan kapas pada kambing biri-biri dan dapat A berbanding kakak yang dapat B for seni. Sampai sekarang bobot masih belum boleh membaca tapi ada good progress dalam mengeja and doing well dalam exam sebab majority soalan was berdasarkan gambar dan objek. Susah aku nak ajar anak bujang ni sebab dia memang tak boleh fokus langsung baik bila kita ajar membaca atau mengaji..ajar sekejap aje 5 minit dia dah berpusing berlari sana sini satu rumah...tapi cuba bagi dia satu mainan yang dia boleh leka..camtu berjam-jam pun tak apa boleh duduk hadap.


Aku kena target jugak sebelum mula sekolah tahun depan aku kena make sure at least bobot dah fasih mengeja dan boleh baca satu dua suku perkataan and extra math exercise macam aku buat untuk deena. Sebab next year session Mikid bobot bermula. Jadi rugi kalau aku masukkan dia kelas Mikid (bayar dalam RM800) tapi dia tak boleh baca. Mikid program ni banyak dalam bahasa English plak tu. Jadi aku kena le ada initiatif sendiri jugak dan tak boleh nak mengharapkan 100% pada cikgu.

Ho ho ho susah nak jadi ibu bapa ni..tanggungjawab sangat besar...lagi-lagi bab mendidik anak dengan nilai-nili kehidupan, ilmu dunia, ilmu akhirat semasa mereka sebesar rebung. Ini aje masa yang kita ada untuk bentuk foundation yang kukuh bermula dari mereka pandai bercakap sehingga sekolah rendah. Bayangkan kalau waktu yang singkat ini kita serahkan segalanya pada bibik dan cikgu mereka.

Seboleh mungkin aku nak praktikkan cara orang zaman dulu mendidik anak tapi di improvisekan dengan cara aku sendiri...tegas tapi sepenuh kasih sayang. Tak ada kata2 kesat or sumpah seranah pada anak mcm style org zaman dulu kalau marah anak2 tahu aje lah kan. Menerapkan nilai2 murni dalam kehidupan. Ada had dan batasan tertentu (bukan mcm cara western) dan ada ruang juga buat mereka. Dalam banyak perkara kita mesti bertegas dengan anak-anak. Aku dalam bab membesarkan anak2 memang otodox may be sebab aku dibesarkan begitu..but aku suka sebab hasilnya terang lagi nyata..

6 comments:

aNIe said...

Tahniah buat kedua2 anak KS...semoga mereka akan terus berjaya

edrina said...

Alhamdulillah dikurniakan anak2 yg terang hati & tahniah.. betul tu zira..besar tanggungjawab kiter ni kan.. aper2 pun disamping usaha, doa jugak pentingkan :-)

Sya said...

Tahniah...

Sekolah anak kak sya leh tangguh keputusan peksa tahun depan.. caya tak?

cikdinz said...

syukur alhamdulillah...

zino said...

tahniah kepada mereka berdua..dan juga ibu bapa yg menjaga..

rudy bluehikari said...

bagus bagus...